Dzelzceļa transports ir transporta veids, kur kravu pārvadājumi notiek pa dzelzceļiem. Mūsdienās, dzelzceļa transportam ir nozīmīga loma kravu pārvadājumos. Blīvs dzelzceļu tīkls kā asinsvadu kapilāri aptver visu valsti.
Kopējais dzelzceļa garums Latvijā ir 2263,3 km 1520 mm (krievu sliežu platumā)un 33.4 km 750 mm platumā ( Gulbene - Alūksne). Dzelzceļa transportu raksturo:
- salīdzinoši zemas transporta izmaksas;
- spēja transportēt lielu kravas daudzumu;
- spēja transportēt smagas kravas;
- trasnportēšanas efektivitāti un uzticamību;
- pietiekami ātrs piegādes laiks u.c.
Dzelzceļa kravu pārvadājumos izmanto kravu vagonus.
Kravu vagonu parks sastāv no universāla aprīkojuma (sedzvagoni, platformas, pusvagoni), specializētā aprīkojuma (cisternas, izotermiskie, u.c.) un īpaša veida vagoniem:
- universālos vagonos var pārvadāt visa veida kravas;
- Īpašos, tikai tās kravas, kurām tie ir paredzēti;
- speciālajos vagonos tikai tās kravas, kuras paredzētas šai grupai.
Platformas
Platformas izmanto smago kravu un lielgabarīta konteineru transportēšanai.
Jaunāko modeļu platformu svara jauda ir 70-72 tonnas. Lai nodrošinātu kravas stabilitāti pārvadājuma laikā platformas ir aprīkotas ar priekšējām un sānu skavām un metāla riņķiem kravas nostiprināšanai. Lieltonnāžas konteineru pārvadāšanai, kuru masa ir 10, 20 un 30 tonnas, galvenokārt tiek izmantotas 4-asu garās platformas, kas aprīkotas ar īpašām ierīcēm konteineru um autovilcienu novietošanai un nostiprināšanai.